[2025-10-26]
...
på Electrolyx - ny kvartett på väg till
Linnékrogen
Bild
t.h. © bandet. Nedan © Guitar Geeks
Det
är många band i den blåare genren på
stan kvällarna 7 och 8 november.
Knockis och Mönsterås BB på GBFs konsert,
Bluestone, Rocks Off + Richard Tehler, Canadian Club,
Kingbees och fler därtill. Good stuff rätt över.
Ketchupeffekten, typ. Som om inte det är nog ringer
telefonen.
Bo 'Mr Bo' Carlsson har något
att berätta.
Något som väcker Redaktör'ns NYFIKENHET.
Det är inte alltid så lätt annars, tro
honom, efter att ha lyssnat på de blå banden
sedan, hrrm, 24/11 1968. Men Red. blir som sagt nyfiken!
Mr Bo känner att man i Electrolyx vill prova en annorlunda
vinkel. ”Alla är starka musikaliska personligheter
så det känns jättespännande”
säger han.
Den nya kvartetten ska debutera
fredag
7/11 och lördag 8/11 kl. 18-21 på Linnékrogen,
den scen som skapats av främst välbekante musikern
Henrik Nagy och som Red. så varmt
applåderar. Det SKA finnas livemusik i Linné
och därmed basta! Shop local!
Kvartetten heter alltså Electrolyx
(bara en sån sak!) och består av fyra gentlemän:
- Mr Bo himself på sång och
gitarr, en välbekant bluesman från exempelvis
Mr Bo & The Voodooers, nya konstellationen Memphis
Unlimited (gig 29/11) och en duo med basmaestro Kjell
Jansson.
- Fredrik Askerdal på gitarrer
och klaviatur. Red. känner främst till honom
som mannen bakom de glimrande Fred Ash-gitarrerna, men
också som fingerfärdig sidekick (plåtgitarr
/ lapsteel) till Pilgrim. Kanske Electrolyxen kan lyxas
till med steel, även den?
- Johnny Griparic basgitarr. Ett totalt
nytt namn för Red., vi återkommer strax till
denne musikant.
- Magnus Hjort på trummor. En flink
herre som Red. senast hörde groova med Memphis Unlimited
@ Utopia 17/4 i år, men som vi också bl.a.
hört under åren i Marino Valle Band och den
underbara Grateful Dead-tributen Friends Of The Devil.
En trumslagare av uppenbarligen Det Rätta Virket.
Tillbaka till basisten, Johnny
Griparic. Inte vår vanliga honkaleverantör.
Han har lirat med (yes!) Slash. Välkommen till Linné!
Lyssna
gärna på Guitar Geeks intervju med Johnny.
Men nu går vi över till Wikipedia:
"Johnny
Griparic, född 20 april 1969 i Jönköping,
är en svensk basist, verksam i Los Angeles sedan
början av 1990-talet. Han flyttade från Sverige
till USA 1990 och etablerade sig snabbt på Hollywoods
livescen. Griparic är mest känd för sitt
långvariga samarbete med gitarristen Slash, med
vilken han arbetat i över tre decennier och bland
annat medverkat på albumet Orgy of the Damned.
Utöver
samarbetet med Slash har Griparic spelat och turnerat
med en rad internationellt kända artister, däribland
Nina Hagen, Walter Trout, Carole King, Don Felder (The
Eagles), Edgar Winter och Beth Hart. Han har även
varit medlem i Richie Kotzens band och bidragit till
flera av Kotzens album, inklusive liveinspelningen Live
in São Paulo."
"Electrolyx
vill prova en annorlunda vinkel" säger Mr
Bo. Redaktör'n tror honom och är MYCKET nyfiken!
|