|
OBS att korrekt
adress till denna blogg fortfarande är https://fridhammar.com/calendar.html |
| •
OBS!
Klicka på länkarna i rutorna nedanför - och
hoppa direkt till just det som DU vill läsa |
|
|
[2026-06-03]
SoundCheck:
Martin Carlberg. Eva Karlefjärd
Bluesband. Blodgrupp Z. Mango Django
Quartet. Mirror of My Soul
Samtliga
bilder nedan © resp. artist
|
| Lyssna
på Spotify och/eller YouTube.
Eller båda! |
Martin
Carlberg: "Dirty Angel"
singel (2026)
Martin Carlberg sång/
gitarr, Dan Helgesen
klaviaturer, Johan Strömberg
bas, Abbe Abrahamsson
trummor Älskade
"Dirty Angel" redan 11 sept
förra året då Martin
framförde den på Linnékrogen.
Skrev "En stämningsfull
"Dirty Angel" som är
en hittills oinspelad egen juvel med
Leonard Cohenstuk ..." "I
wear a crooked halo ...", glorian
har halkat snett. Det har den gjort
på många av oss. Glimrande
sånglyrik.
Och så rösten, det granna
gitarrsolot med skönt 'sprucken'
ton, arrangemanget ... Ett sound som
"a million dollars"! Spinroad!
En top notch teaser för nästa
album. Och för Martins spelningar!
Spotify
YouTube
video |
Eva
Karlefjärd Bluesband: "Det
gör ont" singel (2026)
Eva Karlefjärd
sång, Svante Adermark
gitarr, Bo Hansson
orgel, Anders Blad
bas, Bengt Kristeberg
trummor. Original Janiva Magness.
Svensk text Helena Hellashjärta
Om
att vara vad man idag ofta kallar
"dumpad". En text sjungen
med ett sammanbitet leende, här
ges det inte upp! En låt i mellantempo
med behagligt gles ljudbild som ger
utrymme åt Evas röst. En
röst som är värd 'space',
som behöver 'space', som inte
ska klämmas åt i en alltför
trång ljudbild.
Nej, här finns det massor av
rymd, rymd som också ger utrymme
för ett skönt klättrande
gitarrsolo från Svante. En fin
gitarrist som Redaktör'n bl.a.
hörde fronta Voodoo Vibe under
2003 - 2005 och Add Blue 2004. Sen
flyttade Svante till Rockville, Maryland,
USA (passande ortsnamn) och stannade
ett bra tag. Kom hem med en Gibson
SG-gitarr vilket lovade gott. Det
tog ett bra tag, men nu är Svante
Live On Stage igen!
Spotify
|
Blodgrupp
Z: "Allt går igen"
singel (2026)
Mats
Zetterberg sång, Ulf
Algotsson och Jan
Nilsson (a.k.a. Nisse B Goode)
gitarrer, Jan "Walle"
Wallgren, bas (spelat med
Peps, Kal P Dal & Ronny Carlsson)
och nye trummisen Leif Stamborg.
Text MZ, musik JW.
Blodgrupp Z är Fiendens Musik-sångaren
Mats Zetterbergs nya band. Samma musiker
som i Micke Japp (glimrande tributband
till pubrockshjälten Mickey Jupp!).
Energisk garagerock säger Mats
själv. Svenska texter. Debut-CDn
"Allt går igen" med
14 spår är inspelad, mixad
och mastrad och släpps i sommar.
Energisk garagerock är prexis
vad det är: enveten basgång,
slamrande gitarrer, slide och standard.
Ösig rock i bluesens utkanter,
roligare än mången blodfattig
honka. Och en fundersam Mats vid mikrofonen.
Även här slipper vi 'evil
womanträsket', tack Mats! Han
funderar i stället över
hur man ska hänga med i en ungdomsfixerad
värld. Var köper man dessa
bakvända kepsar, typ?? Men allt
går ju igen tänker han,
snart kommer väl en revival för
de gamla musikhjältarna. Jim
Morrison?
Spotify
YouTube
PS. Vi hör förstås
Mats Z i det smått
legendariska bandet Bluesblocket.
Red. skrev tidigare om deras senaste
och alldeles lysande album "Potatismos
& skandinavisk blues".
Lyssning anbefalles! |
Mango
Django Quartet: "Mango Django
Quartet" album 10 spår
(2026)
Lars
Reinhold Börjesson violin,
Steve Eriksson gitarr,
Hampus Andersson
gitarr och Bengt Nestor
kontrabas. Ur
en presentationstext: "Mango
Django spelar musik i Django Reinhardts
och Franska hotkvintettens anda. Med
några av den legendariska kvintettens
klassiker och egna kompositioner i
traditionens stil tar de oss tillbaka
till 30-talets Paris med musikens
hjälp." Och Red. säger
inte emot: han har inget stort kunnande
om denna typ av svängig jazz
men han uppskattar den varmt. Han
kommer f.ö. raskt att tänka
på underbara filmen "Dur
och moll (Sweet and Lowdown)"
från 1999 med Sean Penn som
gitarrist i Djangos anda. Se den!
Red har heller ingen förmåga
att dansa Charleston, Lindy Hop eller
ens vals, men det rycker faktiskt
i benen. Sköna melodier och rytmer
som aldrig ger upp, komponerade av
S.E. eller L.R.B. med viss övervikt
för Steve. Någon gång
har man i vimlet hört repliken
"Äsch, jazz e så tråkigt".
Lyssna då här på
detta botemedel!
Spotify
Låtarna finns även utspridda
på YouTube.
Fotnötter:
Red. är sedan gammalt bekant
med Steve Eriksson
och vet att Steve inte är något
blåbär i genren. Minns
ex. Steve Erikssons Hot Kvartett @
Le Village 20 oktober 2009.
Red. har förstås hört
Steve på scen utanför jazzsfären,
exempelvis bredvid Martin Carlberg
(då Gabriel) under Martins releaseparty
på Parken den 19 maj 2010 då
albumet "Bonne Chance" firades.
Ett album som var uppföljare
till "Crashlanding", ett
mycket hörvärt album där
Steve medverkade på akustisk
gitarr. Och redan i dec. 2002 framträdde
duon Martin Gabriel & Steve Eriksson
på 'gamla' KoM på Olivedalsgatan.
Stort jubel i publiken!
Steve har en stor musikalisk bredd,
är vad man brukar kalla "singer/
songwriter" och har ett antal
album att vara stolt över. Just
nu fyra stycken fullängdare på
Spotify.
Väl värda att botanisera
i! |
Mirror
of My Soul: "The One Who Sings
The Songs" ännu en singel
från kommande album (2026)
Patrik
Andersson Winberg text &
musik, bas, keyboards m.m. + många
gäster på sång och
annat.
Ytterligare
ett spår från kommande
albumet "October Is Rising"
med officiellt releasedatum 12 juni
2026. En mörk mässande stämma,
lager av körer och så ett
flöjtsolo i diskanten. Lätt
hypnotisk feel rätt över,
det är ingen dussinplatta som
Patrik har skapat! Stay tuned!
Spotify
YouTube
video
|
 |
[2026-05-27]
SoundCheck:
Jan Jonsson. Odd Bird Society. Mirror
of My Soul Samtliga
bilder nedan © resp. artist.
Bilden ovan + gitarristen © Redaktör'n
Nä,
den trio ni ser ovan har aldrig existerat.
Tyvärr! Men var för sej
är de tre flitiga musikanter.
Fr.v. Jan Jonsson
(t.ex. i The Western Toneflyers, Flat
Five Society, Vintage Vibe, Steel
'n Blues, Blues Deluxe m.fl.), Patrik
Andersson Winberg (t.ex.
i Slowburn, The Order Of Israfel,
Doomdogs) och Erik Ivarsson
(t.ex. i Black Cat Bone, Divers, Machetes,
Epidot, Thilini Trio m.fl.).
Här nedan hörs de tre under
annan flagg. Jan Jonssons EP är
publicerad under eget namn. Patrik
jobbar här under namnet Mirror
of My Soul (inspirerad av O.V. Wright?)
och Erik ingår förstås
i trion Odd Bird Society. |
| Lyssna
på Spotify och YouTube! |
Jan
Jonsson: "Nalta Eljest"
EP med 3 instrumentala spår
(2026) "Twenty
Small Cigars" (Frank Zappa),
"Nalta Eljest" (Jan Jonsson),
"Father Bird, Mother Bird"
(Khruangbin)
Janne har tagit paus från livescenen,
leker helst i sin Man Cave. Originalet
till "Twenty Small Cigars"
hittar man på Frank Zappas album
"Chunga's Revenge" (1970).
Ett raffinerat men kort nummer med
tydlig bas och kluckande gitarrton.
Janne håller sej nära originalet
men skippar kluckandet och skapar
lite mera av ett Larry Carlton-skt
sound.
"Nalta eljest" är ett
uttryck från den västerbottniska
dialekten, främst södra
Lappland, som betyder "lite annorlunda".
Ett snabbt nummer, Jannes egen komposition,
mycket start och stopp, kunde vara
soundtrack till biljakt i innersta'n.
Såväl gitarren som pedalsteelen
får jobba hårt. Snacka
om flinka fingrar.
"Father" ligger på
den amerikanska trion Khruangbins
album "Mordechai" från
2020. Även här ligger Janne
nära originalet. Ett filigranarbete
av gitarrplock över en tankfull
basgång. Alldeles, alldeles
underbart. Som en bal på slottet.
Janne regerar!! (Heter det så
numera?)
Spotify
och YouTube
|
Odd
Bird Society: "There Is A Town",
"Without A Fight", "Hide".
Singlar från 2026.
Erik
Fastén trummor/ sång,
Alice Nordmark bas/
sång och Erik Ivarsson
gitarr. Tre
singlar från ett band som Redaktör'n
fastnat rejält för.
"Town" med Alice på
sång (fin röst!) ger vibbar
av brittisk 60-talspop.
På "Without" varvar
Erik och Alice det vokala. Ett stuk
som lutar lite mera åt Dylan.
"Hide" är mer rocker,
lite fetare sound, men fortfarande
finsnickrad UK pop.
Svajarm och wahwah (?) courtesy Master
Erik Ivarssons granna gitarrer.
Välskrivna sånger signerade
välsjungande Erik Fastén.
Välspelad gitarr av Erik Ivarsson.
Gitarrfigurer och komp som minner
om de klassiska banden kring The Mersey.
Okomplicerat, lite oldschool. Mycket
attraktivt tycker Gamle Redaktör'n.
O.B.S. är något på
spåren här!
Spotify
och YouTube
|
| Lyssna
på hela albumet när det
släpps den 12 juni! |
Mirror
of My Soul: "October Is Rising"
album 13 spår (2026)
Patrik
Andersson Winberg text &
musik, bas, keyboards m.m. + många
gäster på sång och
annat. Redaktör'n
har hittills endast kollat på
promomaterialet för LPn, har
inget grepp om vem som gör vad
förutom Patrick förstås.
Det är många musiker inblandade
och det är något storslaget
över albumet. Det här är
inte americana som Slowburn, inte
heller ett tungt muller som Doomdogs,
även om soundet på några
spår är massivt. Ett varierat
album, klart ambitiöst. Inte
många snabba låtar och
sången är ofta berättande,
ibland lätt mässande.
"The
One Who Sings the Songs", första
spåret, ger oss en djup stämma,
ett för en gångs skull
ruschigt tempo och en broderande flöjt
i toppen. "October Is Rising"
bygger på piano med lätt
sakral känsla och en kändis
vid mikrofonen, engelsmannen Terry
Slesser, bekant från band som
Backstreet Crawler och Geordie.
En annan sångare angiven på
albumet är Richard Reynolds,
en man begåvad med en grann
mörk röst. Du har sett/hört
honom lira Tele med Iris Esell. Redaktör'n
misstänker starkt att vi hör
just honom sjunga i "A Good Day
To Die". Kanske på inledningsspåret
också?
Red. har förstås inget
texthäfte och han blir nyfiken,
visst låter det som "Obama
looked at me and blinked his eye ..."
på "A Good Day ...".
Wow. "Mina fotavtryck",
albumets enda spår på
svenska, får Red. att tänka
på en lågmäld låt
med Contact. Sa vi varierat? Här
måste lyssnas mera!
Titellåten
"October Is Rising"
plus YouTubevideo
på densamma.
Albumets officiella releasedatum:
12 juni 2026 |
|
|
|
|
|
Du är
välkommen! Tidigare
gästskribenter (senast
Göran 'Guran' Blomgren)
hittar Du på
denna sida |
|
|
|
|
|
| |
•
Alternativa kalendrar/
Facebookgrupper/ YouTubekanal med livemusik
Facebookgrupper
+ en website med kalender
+ videor
Om
det ljuva 60-talet - om dagens västsvenska
bluesscener - och om livemusik i Göteborg |
En
mycket aktiv växande Facebookgrupp
skapad av P-O Hesselbom.
60-tals musik och band.
Svenska, engelska, amerikanska.
Facebookgrupp.
"Information om bluesspelningar
och bluesjam i och kring Göteborg.
Vänligen respektera att denna
grupp är dedikerad till enbart
bluesmusik."
Facebookgrupp
med ca 1500 medlemmar:
"Här samlar vi allt som
sker i bluesmusik inom Västra
Götaland."
INTE
Facebook. "Gothenburg
has a great live scene and our mission
is to make it a little bit more
accessible"
Kommer att expandera
Facebookgrupp.
"Nu är jag trött
på att inte hitta alla gig
i stan på ett ställe
Lägg till till länkar
och tips så alla kan hitta
dem här."
"Hi!
I am a musiclover from Sweden and
one of my hobbies are to make decent
crowdvideos !
They are not for sale/trade! All
rights reserved to the artist/band!"
|
|
|
|
|
|
 |
|
Vad
har vi skrivit? Om vem? Om vad?
Sök med musikernamn, gruppnamn,
scener etc.
Täcker hela denna website
- men ENDAST den! |
|
|
|
|
| |
•
Snävt urval spelningar
i GÖTEBORG
Samtliga av Bluesföreningens
och KoMs gigs
plus Reds favoriter
/ lokala hjältar & hjältinnor
subjektivt valda. Klicka
länk till FB-event etc! |

E-mail till Nya GigKalendern
|
|
|
|
|
|
Pat
Huggins nya YouTubekanal
Nya videor från hans studio i
Muscle Shoals varje vecka.
Klicka bilden! |
|
|
| |
| •
NYHETER av allehanda
slag |
|
To
Be Announced |
|
|
|
|
|
•
VECKANS ALBUM
Redaktör'n
väljer varje vecka ut ett album
på
Spotify. Klicka omslaget och lyssna! |
Atlanta
Rhythm Sections album "Quinella"
från 1981:
"Gruppens enda utgåva för
Columbia är ett fantastiskt stycke
sydstatsrock, tidlöst i sin lyriska
känsla, som framförs på
ett mjukt, raspigt sätt av sångaren
Ronnie Hammond (med sina egna överdubbar
och Buddy Buie). Barry Baileys och J.R.
Cobbs gitarrer maler och knastrar med,
och Paul Goddards och Roy Yeagers bas
och trummor ger en stenhård grund
till denna hyllning till sydstatsmanlighet.
Låtarna är i stort sett perfekt
utformade, de varar aldrig längre
än så att de håller
intresset uppe. Några av de mer
lyriska numren, som den harmonidrivna
"Alien", erbjuder avsevärd
melodisk charm och vågar sig nästan
in i CSN-territorium på sina refränger
(med Steve McRay som gästsångare)
– i kombination med det förstklassiga
spelandet är de de överraskande
höjdpunkterna i denna hårdrocksklassiker."
(AllMusic Guide) (2026-06-01) |
|
|
|
•
Samtliga Vanjas Fotoalbum
om musik
Inte
bara Göteborgs bluesfestivaler!
Klicka
bilden för förteckning över
fotoalbum! |
|
|
|
|
| •
Bobbo a.k.a. Bo
Hansson |
|
|
|
|
•
A Remedy for Today: Olle Schelander |
| |
|
|
•
Henrik Ohlin - truly
one of the few ...
Foto
© Redaktör'n |
| |
|
|
|
| •
Leif Wivatts blogg |
Vår
gode vän Leif Wivatt
berättar:
"Har ... dragit igång min blogg
Wivatts
blogg. Om konserter jag sett,
om artister jag gillar mm."
Leif Wivatt var musikjournalist på
P4 Göteborg från 1984 till
i juli 2016:
"LEIF WIVATT har
under en rad år bevakat stort och
smått i musiklivet i Göteborg.
Han har också tidigare valt musik
till P4 Göteborgs olika program och
det han inte vet om aktuell musik är
knappast värt att veta.
Svenska skivspår, Poporama, Discorama,
Beat och Wivatt är några av
de musikprogram där Leif Wivatt varit
inblandad." (Sveriges Radio) |
|
|
|
| •
BLOGGAR om musik m.m.
+ Rustans videokanal |
|
|
Rustan
Lefin har koll - och kamera |
Musikjournalisten
Leif i full frihet |
|
|
|
| •
Kvarnis Hörna |
Janne Kvarnströms bildgallerier: Klicka
och minns!
 Kolla
Jannes serie musikfotografier 'KVARNIS'!
År 2004,
2005,
2006,
2007,
2008,
2009,
2010,
2011,
2012,
2013,
2014,
2015,
2016,
2017,
2018
och 2019
Kolla
Jannes serie bilder av vänkretsen 'BLUESPALS'!
År 2004,
2005,
2006,
2007,
2008,
2009,
2010,
2011,
2012,
2013,
2014,
2015,
2016,
2017,
2018,
2019
och 2020.
"Du
är alltid välkommen att använda
mina bilder i lågupplöst format
till vad du önskar. Då med cred
naturligtvis.

Band och andra som önskar högupplösta
filer för tryck mm hör av er så
skickar jag filerna över mail.
Se adress nedan." |
| "Är
folk intresserade av mina bilder är
dom välkomna att kontakta mig på
jannekvarnis@gmail.com"
|
| På
väg till New York? Janne
'Kvarnis' Kvarnström tipsar, kåserar
och illustrerar! [läs
reserapporterna] |
|
|
|
|
•
Livemusikscener i Göteborg
A-Ö: Ett subjektivt urval i ständig
förändring
Ikonerna
nedan är klickbara och har länkar
till resp. website |
|
 |
Bar
Solo |
 |
Linnékrogen
Facebk |
 |
Roy
Mölndal |
 |
Bohemia |
 |
Linnékrogen
web |
 |
Scandinavium |
 |
Crazy
Old People |
 |
Lorensberg |
 |
Schnitzelplatz |
|
Crippas
Café |
|
Marieholm,
S/S |
 |
Skeppet |
 |
Draken
Live |
 |
Monument
031 |
 |
Slussens
Pensionat |
 |
Filmstudion |
 |
Musikens
Hus |
 |
Sokrates
Taverna |
 |
Frankes
Pub |
 |
Nefertiti
Valand
= Playhouse |
 |
Stationen
Norsesund |
 |
Fyrens
Ölkafé |
 |
Nefertiti
Hvidfeltspl. |
 |
Stora
Teatern |
 |
Göteborgs
Bluesförening
Website |
 |
No.
1 Guitarshop
Facebook |
 |
Söndagsklubben
Gbg |
 |
Göteborgs
Bluesförening
Facebook |
 |
No.
1 Guitarshop
Website |
 |
Trädgår'n |
 |
Holy
Moly |
 |
Oceanen |
 |
Unity |
 |
Honky
Tonk Illegal |
 |
Olivens
Skafferi |
 |
Utopia |
 |
Jacy’z
Showtime |
 |
Porter
Pelle |
 |
Valand |
 |
KoM
musik&bar Facebook |
 |
Potatisen |
 |
Vassen
Market |
 |
KoM
musik&bar Website |
 |
Pustervik |
 |
Woody
West |
 |
Konserthuset |
 |
Pusterviks
Biljetter |
 |
Medley
Malmö |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|